Objavljeno 02.07.2009 v Razstave

Razstava fotografij ptujskih dvorišč od 3. julija 2009

Številni poznavalci postavljajo dela Stojana Kerblerja med najoriginalnejše, kar je nastalo v slovenski novejši fotografiji. Kot avtor se je profiliral v skupini mariborskih fotografov, ki so nastopili v šestdesetih letih in s svojo inventivnostjo razvili nove smernice naše fotografije. Pred njimi je namreč bil v ospredju že dolgo ne več posebno zanimiv piktorializem, ki je poudarjal lepoto naše krajine, posameznika pa vse prevečkrat predstavljal z idealizmom, ki je bil tako blizu socialnemu realizmu. Omenjena skupina se je odločila za bistveno večji subjektivizem in s tem oblikovala osnovo tudi za poznejše generacije.

V izhodišču Kerblerjevih fotografij stoji modernistično izhodišče, ki bolj kot realnost zagovarja avtorja in njegovo interpretacijo. To seveda ne pomeni izogibanje realnosti – prav pri Kerblerju lahko govorimo o njegovem neposrednem raziskovanju tega – pač pa potrditev stališča, da je realnost nekaj, kar lahko razumemo na več načinov in da nikoli pravzaprav ne vemo, kateri je pravi. Podobno lahko zapišemo za njegovo novo serijo Dvorišča, ki je nastajala več let v Ptuju. Zato njegova dela obravnavamo na več načinov. Najprej je tu likovna kakovost, brez katere se o fotografijah ne moremo pogovarjati in zaradi katere avtorja tudi postavljamo med nosilne fotografe pri nas v preteklih desetletjih. Ob tem govorimo o zgodovinski vrednosti teh del, saj predstavljajo čas, ki je vse bolj del preteklosti. V ožjem smislu pa imajo tudi etnografski pomen, saj izhajajo iz izvirnega slovenskega prostora in kot takšne nimajo primerjave z nobenim od naših fotografov, ki bi tako celovito in prepričljivo zajel del naših posebnosti.

Boris Gorupič